دوره بیست و شش

وبلاگ فارغ التحصیلان دوره ی بیست و شش دبیرستان مفید یک

دوره بیست و شش

وبلاگ فارغ التحصیلان دوره ی بیست و شش دبیرستان مفید یک

نگاهی به ارزش های جمعی

اردوی مشهد به سلامت برگزار شد. برای من تجربه هایی در برداشت که چندان غافلگیر کننده نبودند. اما چیزی که توجه مرا جلب کرد مفهوم جمع دوره ی 26 در میان باتجربگان دوره بود. این بحث در قطار برگشت شروع شد و محوریتش حفظ و اصلاح جمع بود. من در اینجا تنها نگاه شخصی ام را می آورم. امیدوارم مورد عنایت فهم واقع شود. اگر نقدی دارید خوشحال می شوم در قسمت نظرات پاسخگوی آن باشم.

 

در نگاهی ساده جمع دو جنبه دارد: وجود و ماهیت. وجود جمع وقتی محقق می شود که افرادی خود را به عنوان اعضای یک گروه بپذیرند. البته در جمعی که مورد بررسی ما است در کنار هم بودن فیزیکی افراد نیز اهمیت دارد. ماهیت، اشتراکات افراد و هدف دور هم بودن آن ها را بیان می کند.

 

در جمع دو دسته ارزش داریم: ارزش های ذاتی هر جمع (ارزش های عام) و ارزش هایی که از ماهیت سر چشمه می گیرند و برای هر جمع جداگانه معنی پیدا می کند(ارزش های خاص).

مهم ترین ارزش ذاتی هر جمع، مستقل از ماهیتش، پایدار ماندن و بقا جمع است.

در هر جمعی، با هر افرادی که در آن باشند و هر ماهیتی که داشته باشد، حفظ جمع ارزشمند است. این ارزش باید ها و نباید هایی را پدید می آورد که شامل احترام به یکدیگر، عدم مزاحمت برای دیگران و ... می شود. هر فردی برای باقی ماندن جمع و باقی ماندن خود در جمع باید به آن ها عمل کند.

اما معمولا افراد برای چیزی بیش از صرف دور هم بودن، جمع می شوند. برای آن ها ارزش هایی وجود دارد که با آن ها جمع را می شناسند و بخاطر آنها است که قید های جمع را می پذیرند. این ارزش ها که ناشی از ماهیت جمع است محدوده جمع را مشخص می کند. و گاهی باعث از هم گسیختگی جمع می شود.

ارزش های خاص به گونه های مختلفی بوجود می آیند:

  1. از ابتدا وجود داشته اند و جمع بر پایه ی آن ها شکل گرفته.
  2. با موافقت اکثریت افراد ارزش شناخته شده است.
  3. افرادی با ویژگی خاصی ارزش ها را تعیین می کنند.
  4. ...

جمع دوره ما از ابتدا با وجه اشتراک محصل دوره 26 مفید بودن شکل گرفته است. شاید در 4 سال اول، محصل بودن ارزش ابتدایی جمع بوده اما در حال حاضر ارزش ابتدایی وجود ندارد. ارزش هایی که الان وجود دارند توسط افرادی با ویژگی خاصی تعیین می شود. این ویژگی را در یک کلمه پیشکسوت بودن می توان نام داد. یعنی کسانی که بیش از همه برای جمع زحمت کشیده اند. دلایل محق بودن آن ها برای تعیین ارزش ها: 1. تجربه 2. حس دلسوزی بیشتر نسبت به جمع و ...

 

کاری به این استحقاق ندارم(حتی تا حدی به آن احترام می گذارم) حتی به ارزش های مورد قبولشان هم کاری ندارم. مسئله ای که بر من گران می آید خلط ارزش های عام و ارزش های خاص توسط این افراد است. برای طرد کسی که به جمع احترام نمی گذارد نیازی به اثبات محق بودن وجود ندارد، هر کسی می تواند با فرد خاطی برخورد کند. اما کسی که ارزش های افراد خاص را قبول ندارد نمی توان بسادگی طرد کرد. نفی عملی که برای افرادی بخاطر ارزش های بیرونی شان(منظور خارج از جمع است، مانند دین) گران می آید تا وقتی که با ارزش های عام تغایر نداشته باشد نیاز به اثبات حقانیت دارد.

 

سجاد شفیعی فر

اردوی مشهد

بسم الله الرحمن الرحیم


به یاری حضرتش سفری به یاد ماندنی را در کنار هم تجربه کردیم. امید که همه راضی بوده باشند و در آینده نیز چنین برنامه هایی داشته باشیم. به عنوان خاتمه،‌اینجانب هزینه های سفر را به صورت جزئی و کلی بیان می دارم:


قطار رفت و برگشت=489100تومان=(2(رفت و برگشت)*7300(قیمت یک بلیت)*33(تعداد نفرات))+7300(عطا حشمتی فقط بلیت رفت)


صبحانه= 46450تومان= 3(تعداد صبحانه)*34(نفرات)*455(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در هر روز برای صبحانه)


نهار و تاکسی و اتوبوس=281800تومان=3(تعداد نهار)*2760(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در هر روز برای نهار)


شام= 114000=3(تعداد شام)*1115(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در هر روز برای شام)


موبایل= 10500= 34(نفرات)*310(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در کل اردو برای اطلاع رسانی و ...)


سفره و نوشابه ی قطار=30950= 34(نفرات)* 910(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در کل اردو برای نوشابه و سفره)


محل اسکان=200000=3(تعداد روزهای اسکان)*34(نفرات)*1960(قیمت تمام شده به ازای هر نفر در روز جهت اسکان)



*هزینه ی هر نهار برای هر فرد 2300 تومان می باشد که با احتساب هزینه ی رفت و آمد رسول شیوا و سرویس تحویل غذا در حسینیه،‌برای هر نفر هر غذا 2470 تومان تمام شده است.


مجموع هزینه های فوق برابر 1172800 تومان می باشد. و با در نظر گرفتن اینکه عطا حشمتی 25000 و سایرین 35000 تومان هزینه ی اردو پرداخت کرده اند هزینه های اردو با درصد غابل اغماضی خطا با دریافتی اینجانب از دوستان برابر می شود.


امیدوارم تمامی دوستان طلب بخشش اینجانب را بابت کمی و کاستی های موجود پذیرا باشند و از همه بابت همکاری خوبشان تشکر می نمایم.


از رضا اخوان و محسن متینی(معاونین اردو)، سجادشفیعی فر(مسئول صبحانه و آشپزخانه)، رسول شیوا(مسئول نهار) و منوچهر ربیعی (مسئول شام) از طرف خودم و سایر دوستان هم دوره ای تشکر می نمایم.


التماس دعا


یا علی کامران وند- 24/4/1387

اردوی مشهد

بسمه تعالی

اطلاعیه شماره ۴ اردوی مشهد

جهت آرامش و راحتی دوستان رعایت نکات زیر را به دوستان یادآور می شوم:

·         وسایل ضروری: روانداز،‌لیوان شخصی،‌یک وعده غذا جهت شام قطار،‌بالش،‌کارت شناسایی(جهت ارائه در راه آهن)

·         لطفا طی روزهای دوشنبه(پس فردا) و سه شنبه تا ساعت 12 ظهر در دبیرستان مفید و روز چهارشنبه در جلسه هفتگی،‌با پرداخت باقی مانده هزینه سفر خود ما را در برگزاری هرچه بهتر این سفر یاری نمایید.

با تشکر/کامران وند