گزارش جلسه هفتگی 7 – آذر – 1386
منزل محمد بیده – سخنران جناب آقای میرقاسمی
الحمدلله جلسه این هفته منزل محمد بیده با حضور بیست و چند نفر از دوستان در روز چهارشنبه هفته پیش برگزار شد. (لطفا یک نفر خَیر! همت کنه و شماره جلسات رو حساب کنه تا دوباره شماره جلسات بیاد دستمون)
نکته حائز اهمیت در این جلسه، رسیدن تکنولوژی های روز و حداقل دیروز پریروز به جلسه بود! البته یه بار هم توی اردوی اصفهان از ویدئو پروجکتور توی جلسه استفاده شده بود که البته برای پخش کلیپ های خنده دار بود! پس فکر کنم این جلسه اولین استفاده از این دستگاه جهت سخنرانی بود! مستدام باد ان شاء الله!
قبل از این که گزارش سخنرانی رو ارائه کنم باید بگم:
1. دوستانی که فایل پاورپوینت جلسه و یا فایل صوتی اون رو می خوان به فرهاد.ش مراجعه کنند.
2. نکته دوم هم در مورد این جلسه و این متن این است که تنها گزارشی از بحث های ارائه شده در جلسه آورده می شود تا ان شاءالله علاقمندان یا به منبع اصلی مراجعه کنند و یا فایل ها رو جهت بررسی بیشتر دریافت کنند.
3. اگر اشتباهی در مطالب زیر ناشی از خلاصه برداری و تایپ دیدید حتما در قسمت نظرات اعلام کنید تا اعمال شود!
4. اگر مایل به همکاری در امور اجرایی جلسه (از میزبانی و اطلاع رسانی تا ثبت و تایپ و ...) هستید به فرهاد مراجعه کنید. و اگر سخنران خاصی مدنظر دارید هم به حاج علی گویا!
5. نظر به این که نظرات شما در زمینه سخنرانی جلسات برای ما بسیار مهم می باشد لطفا نظرات خود را چه به صورت حضوری و یا به صورت کامنتی! اطلاع دهید. ضمن این که در مورد این جلسه، جناب آقای میرقاسمی نیز بسیار مشتاق نظرات و بازخوردهای دوستان هستند که هم می توانید از طریق ما و هم به صورت مستقیم به خود ایشان اطلاع دهید.
6. همین! ممنون.
رسم چهل حدیث نویسی از گذشته های دور، بین علما رایج بوده و این کتاب هم سال های دور توسط حضرت امام نگاشته شده است...
حدیث: سـکـونى از حضرت ابى عبدالله الصادق ، علیه السلام ، حدیث کند که فرمود: همانا پـیـغـمـبـر، صـلى الله عـلیه و آله ، فرستاد لشکرى را. پس چون که برگشتند فرمود: آفـریـن بـاد بـه گروهى که به جاى آوردند جهاد کوچک را، و به جاى ماند بر آنها جهاد بزرگ . گفته شد اى پیغمبر خدا چیست جهاد بزرگ ؟ فرمود: جهاد نفس است .
حضرت امام در ابتدا مقامات نفس را دو منزل برمی شمارند. منزل اول منزل ملک، ظاهر و دنیوی نفس و منزل دوم، منزل قوای باطنی نفس...
میدان جنگ نفس در میدان همین بدن است، یعنی در اقالیم سبعه (شامل گوش، چشم، زبان، شکم، فرج، دست و پا) که تمامی این قوا تحت تصرف نفس و به مقام وهم محسوب می شوند.
اگر قوه وهم انسان در راه شیطان حرکت کند، این ممالک هفت گانه وسایل شیطان خواهند شد...
پس جهاد نفس که جهاد بزرگ تر است و از کشته شدن در راه خدا بالاتر است عبارت است از غلبه انسان بر قوای ملکی نفس.
در این راستا حضرت امام تزکیه نفس را معرفی می کنند و شش قدم در این راه برمی شمارند...:
قدم اول در این غلبه، تفکر است. در این باید تفکر کرد که برای استفاده از این امکانات چه باید کرد...
قدم دوم، عزم است یعنی بناگذاری و تصمیم بر ترک معاصی و فعل واجبات و جبران مافات. عزم بر این که انسان ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی کند...
قدم سوم مشارطه است. یعنی در اول هر روز با خود شرط کند که در این روز مراقب فلان عمل خود هستم ...
قدم بعدی مراقبه است به این مفهوم که متوجه عمل به شرط خود در تمام مدت مشارطه باشد و خود را ملزم به عمل به آن بداند. نکته ای که حضرت امام در این قسمت به آن اشاره دارند این است که این مراقبه با کارهای تو نظیر درس، سفر و شغل تو منافاتی ندارد...
قدم پنجم محاسبه است. یعنی از نفس خود حساب بکشد که در این شرطی که با خدای خویش کرده، آیا آن را به جای آورده و با ولی نعمت خود در این معامله جزئی درست برخورد داشته یا خیانت روا داشته...
قدم آخر هم تذکر است. تذکر عبارت است از یاد خدا و نعمت هایی که به او مرحمت نموده است...
بعد از آن امام به بیان سه استدلال مربوط به فطرت برای لزوم احترام انسان به خالق می پردازند.
- هرچه نعمت بزرگتر باشد و منعم آن بی غرض تر باشد، احترامش در نظر فطرت لازم تر و بیش تر است.
- از اموری که در فطرت ثبت و مسطور است احترام به شخص بزرگ تر است.
- در فطرت، بودن در حضور کسی لازم الاحترام است. یعنی در رفتار انسان فرق می کند که در حضور کسی باشد یا نباشد ...
در مورد قوای باطنی نفس؛ ما سه قوه دیگر داریم، واهمه، غضبیه و شهویه که این سه سرچشمه تمام امکانات حسنه و سیئه می باشند...
در واقع مرحله بعد از اصلاح اعمال، اصلاح درون است. نزاع بین جنود رحمانی و شیطانی نفس.
در راه مراقبت و محافظت این قوا نیز امام سه مرحله معرفی می کنند.
قدم اول ضبط خیال است به معنای مبارزه با خیالات قبیحه و تصورات باطله از القائات شیطان...
قدم دوم مقایسه اخلاق فاسده و ملکات رزیله و منافع آن هاست با اخلاق طیبه و نیکو و منافع آن ها که تحت عنوان موازنه مطرح می شود.
و قدم آخر معالجه می باشد. بهترین علاج هریک از ملکات زشت، این است که مدتی یکی از آن ها را در نظر داشته باشی و سعی در مخالفت با آنان بپردازی...
جهت شادی ارواح طیبه شهدا و روح حضرت امام صلواتی ختم کنیم.
عذر تاخیر و کاستی های موجود
التماس دعای خیر
خدا قوت .
ان شاء الله...
سلام!
ان شاء الله همه در مبارزه با نفس خویش همواره پیروز باشند...
امیر حسین خان!!! خسته نباشید ...
یا علی
سلام
ان شا الله خداوند موفقمان دارد
یا حق
ععععکککسسسس ...عکس...ع...ک...س؟
با عرض پوزش.
عکسا دست فرهاد بود و فرهاد هم امتحان داشت! ان شا الله الان که شما اینو می خونین عکسا و متن حدیث رو گذاشته باشه.
دسته شما درد نکنه
خیلی زحمت شد براتون
مخصوصا شمام با این حالتون !
خیلی جلسات جذاب و ملوّل (بر وزن مفعّل از ریشه level) شده است!!! خداوند یاری دهاد!
فکر کنم یادم رفت لسممو بنویسم!